{"id":25,"date":"2015-02-10T12:43:46","date_gmt":"2015-02-10T12:43:46","guid":{"rendered":"http:\/\/tenora.espais.iec.cat\/?page_id=25"},"modified":"2015-06-12T13:30:29","modified_gmt":"2015-06-12T11:30:29","slug":"dos-programes-de-recerca-de-liec","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/tenora.recerca.iec.cat\/programes-de-recerca\/dos-programes-de-recerca-de-liec\/","title":{"rendered":"Dos programes de recerca de l’IEC"},"content":{"rendered":"
< Introducci\u00f3<\/a><\/p>\n > Com \u00e9s el so d’aquests elements<\/a><\/p>\n En els dos programes de recerca de l\u2019IEC, es tractava de refondre, per mitj\u00e0 dels procediments de l\u2019enginyeria, els coneixements d\u2019ac\u00fastica musical d\u2019aquests instruments i l\u2019experi\u00e8ncia dels instrumentistes i constructors, per aconseguir una tenora<\/em> millorada i el nou instrument buscat: la bar\u00edtona<\/em>.<\/p>\n <\/p>\n En el cas de la tenora<\/em>, tot i les millores que s\u2019havien anat introduint des de la innovadora tenora<\/em> de Turon (de Perpiny\u00e0), quedava cam\u00ed per fer. I permeteu un inc\u00eds: Turon l\u2019havia dissenyada pensant en les bandes militars, considerava \u2013amb encert\u2013 que a l\u2019aire lliure la tenora<\/em> era preferible als clarinets. Per\u00f2 va ser un estrepit\u00f3s frac\u00e0s. L\u2019ex\u00e8rcit franc\u00e8s no n\u2019hi va comprar ni una. Sort va tenir d\u2019en Pep Ventura.<\/p>\n La celebraci\u00f3 del 150 aniversari de la tenora<\/em> propici\u00e0 reunions de m\u00fasics, instrumentistes i constructors que van concretar un conjunt de millores desitjables.<\/p>\n En el cas de la bar\u00edtona<\/em>, se\u2019n parlava des de 1948 quan fou promoguda per Ricard Lamotte de Grignon com a una desitjable companya greu per al grup de les dobles canyes de la cobla. Per\u00f2 cap constructor no va gosar emprendre\u2019n la construcci\u00f3.<\/p>\n De fet, es va fer l\u2019intent d\u2019adoptar el sarruss\u00f2fon<\/em>, instrument proper i de tessitura semblant, per\u00f2 no va tenir acceptaci\u00f3: el timbre era massa foraster al de la tenora<\/em> i el tible<\/em>.<\/p>\n El grup de recerca en Ac\u00fastica que vaig dirigir a la universitat havia aprofundit l\u2019estudi de l\u2019ac\u00fastica d\u2019aquests instruments \u2013xeremies o dobles canyes\u2013 de la cobla des de comen\u00e7ament de la d\u00e8cada dels 70 per mitj\u00e0 de diverses tesis doctorals que van donar lloc a nombrosos articles i pon\u00e8ncies d\u2019\u00e0mbit internacional.<\/p>\n Quan el 2002, en el 150 aniversari de la tenora<\/em>, es van concretar les millores que calia introduir-hi, dispos\u00e0vem del coneixement per a fer-ho i l\u2019IEC va impulsar el programa de recerca per portar-les a terme. El bon resultat d\u2019aquest programa de recerca ens va esperonar a iniciar el programa per a la creaci\u00f3 de la bar\u00edtona<\/em>.<\/p>\n <\/a><\/p>\n Aquests dos instruments s\u2019inscriuen en el conjunt de les xeremies \u2013o dobles canyes\u2013 de la cobla<\/em>. La figura mostra el tible<\/em>, la tenora<\/em> i la bar\u00edtona<\/em> representats en dimensions relatives, aix\u00ed com l\u2019extensi\u00f3 de les notes del seu primer registre, referides a les notes del piano.<\/p>\n La tenora<\/em> es troba a una quinta<\/em> per sota del tible<\/em>, i la bar\u00edtona<\/em>, que \u00e9s l\u2019octava baixa del tible<\/em>, es troba a una quarta<\/em> per sota de la tenora<\/em>.<\/p>\n Tots tres instruments s\u00f3n transpositors, el tible<\/em> i la bar\u00edtona<\/em> estan afinats en Fa<\/em> (el seu Do \u00e9s un Fa del piano) i la tenora en Si bemoll<\/em> (el seu Do \u00e9s un Si bemoll del piano), cosa que fa que tots tres tinguin la mateixa digitaci\u00f3 i sigui, per tant, f\u00e0cil als intrumentistes passar d\u2019un instrument a l\u2019altre.<\/p>\n Permeteu \u00a0un comentari sobre el g\u00e8nere d\u2019aquests instruments. Inicialment a la bar\u00edtona<\/em> n\u2019hi vam dir bar\u00edton<\/em>, per anar alternant tible<\/em>-mascul\u00ed, tenora<\/em>-femen\u00ed, bar\u00edton<\/em>-mascul\u00ed, -de manera similar a viol\u00ed<\/em>, viola<\/em>, violoncel<\/em>. Per\u00f2 els m\u00fasics ho van tenir clar, n\u2019hi van dir bar\u00edtona<\/em> des del primer moment. En l\u2019\u00e0mbit dels instruments musicals, el g\u00e8nere \u00e9s del tot impredictible.<\/p>\n anterior<\/a>\u00a0|\u00a0seg\u00fcent<\/a><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" < Introducci\u00f3 > Com \u00e9s el so d’aquests elements En els dos programes de recerca de l\u2019IEC, es tractava de refondre, per mitj\u00e0 dels procediments de l\u2019enginyeria, els coneixements d\u2019ac\u00fastica musical d\u2019aquests instruments i l\u2019experi\u00e8ncia dels instrumentistes i constructors, per aconseguir una tenora millorada i el nou instrument buscat: la bar\u00edtona. En el cas de […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"parent":19,"menu_order":2,"comment_status":"closed","ping_status":"open","template":"","meta":{"_mi_skip_tracking":false,"footnotes":""},"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/tenora.recerca.iec.cat\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/25"}],"collection":[{"href":"https:\/\/tenora.recerca.iec.cat\/wp-json\/wp\/v2\/pages"}],"about":[{"href":"https:\/\/tenora.recerca.iec.cat\/wp-json\/wp\/v2\/types\/page"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tenora.recerca.iec.cat\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tenora.recerca.iec.cat\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=25"}],"version-history":[{"count":7,"href":"https:\/\/tenora.recerca.iec.cat\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/25\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":464,"href":"https:\/\/tenora.recerca.iec.cat\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/25\/revisions\/464"}],"up":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tenora.recerca.iec.cat\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/19"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/tenora.recerca.iec.cat\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=25"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}